Jeśli, tym razem, politycy i budowlańcy dotrzymają słowa, to za 4 - 5 miesięcy będziemy mogli przejechać się pierwszym fragmencikiem podkarpackiej autostrady A4. Będzie to 7 - km odcinek prowadzący właśnie przez teren gminy Trzebownisko. Szansę na to, iż tak się stanie, wzmacnia fakt, że na jesień wyznaczono wybory parlamentarne i rządzący zechcą, za wszelką cenę, odtrąbić sukces.
Termin realizacji 7 - km odcinka Węzeł Rzeszów Centrum (Rudna Mała) - Węzeł Rzeszów Wschodni (Terliczka) wyznaczono na koniec września 2011. Prace, po wygranym przetargu, realizuje konsorcjum: warszawski Mostostal z hiszpańską firmą Acciono Infraestructures. Roboty rozpoczęto w marcu 2010 od budowy nasypów i przekładania instalacji. Budowlańcom szyki psuła, niestety, pogoda. Dwukrotne powodzie zalewały wykopy i niecki, topiły sprzęt (patrz zdjęcie wyżej). Skalę żywiołu przypomina fotka poniżej, wykonana z samolotu w maju 2010 na terenem autostrady w Nowej Wsi.
Początkowy etap prac na tym fragmencie A4 angażował 1500 robotników. Dziś codziennie uwija się tu prawie 500 osób. Realizują prace konstrukcyjne przy mostach, wiaduktach, przepustach. Właśnie dobiega końca zalewanie cementem ostatnich elementów najdłuższego mostu na Podkarpaciu. Na długości 512 metrów pobiegnie on od prawego brzegu Wisłoka w Terliczce, nad taflą rzeki, aby sięgnąć ziemi aż za drogą lubelską. Roboty mostowe udokumentował kilka dni temu fotoreporter Krzysztof Kapica. Zdjęcia skopiowaliśmy z serwisu WWW.nowiny24.pl
Na trzebowniskim odcinku od Terliczki po Rudną powstanie łącznie 3 mosty (na Wisłoku i Mrowli), 8 wiaduktów oraz przejście dla pieszych. Węzeł Centralny w Rudnej Małej umożliwi zjazd i wyjazd z drogi warszawskiej, Węzeł Wschodni w Terliczce zjazd i wyjazd na nową ekspresówkę S19 w kierunku Lublina oraz na tzw. łącznik obwodnicy Rzeszowa w kierunku ronda Kuronia na Załężu. Jak uzgodnił prezydent Rzeszowa z Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad cały odcinek A4 biegnący prze gminę Trzebownisko od Węzła Wschodniego do Węzła Centralnego a następnie przez gminę Świlcza do Węzła Zachodniego w Bratkowicach (jako 11 - km fragment północnej obwodnicy Rzeszowa), będzie wolny od opłat. Z tego też powodu, na trasie magistrali, w okolicach Łąki oraz Bratkowic, zlokalizowane będą punkty poboru opłat (PPO) dla tych podróżnych, którzy przez Węzły wjadą na autostradę z zamiarem podróży w kierunku Krakowa czy Przemyśla.
Ten siedmiokilometrowy odcinek A4 przez gminę Trzebownisko kosztować ma 439 mln złotych. Szacunkowe wyliczenia (na dziś) wskazują, że za każdy kilometr jazdy autostradą zapłacimy ponad 20 groszy. Wybierając się A4 do Krakowa przyjdzie zapłacić blisko 40 zł.
Dziś mieszkańcy Terliczki, Nowej Wsi, Jasionki, ale też Trzebowniska przeżywają komunikacyjną gehennę. Drogi lokalne zniszczone przez ciężarówki dowożące materiały, stałe korki na "19", niemożność włączeniu się do ruchu z bocznych uliczek, no i tumany wszechobecnego kurzu. Coś za coś. Jeszcze kilkanaście miesięcy cierpliwości. To musi się opłacić! Po uruchomieniu A4, o połowę zmaleje natężenie ruchu na drogach lokalnych, zwłaszcza odpadnie koszmar pędzących TIR-ów.
Autostradą przyjadą też pieniądze. Już teraz małe gminne sklepiki pełne są robotników z budowy. Za jakiś czas ruszą planowane przy A4 Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP): m.in. w Łukawcu (po stronie północnej A4) i w Palikówce (od strony południowej). Powstaną tu parkingi, stacje benzynowe, punkty gastronomiczne, toalety. Nie ulega również wątpliwości, że A4 biegnąca koło lotniska oznacza zarazem nowe inwestycje przemysłowe. Zarówno w Parku Naukowo - Technologicznym "Areopolis" w Jasionce jak też w obrębie Podstrefy Ekonomicznej "Dworzysko" w Przybyszówce. Do firm już tu istniejących (MTU, Borg Warner, Goodrich) dołączą wkrótce następne znane marki.
Od kilkunastu lat politycy mamili nas obietnicami budowy wspaniałej autostrady. Wytyczony na pograniczu Nowej Wsi i Jasionki teren, wolny od innej zabudowy, czekał cierpliwie na fachowców od drogownictwa. I doczekał swej chwili. Za sprawą pieniążków z Unii Europejskiej oraz turnieju EURO 2012 sen stał się jawą. Autostrada staje się realnością.
RYSZARD BEREŚ
Zdjęcia: Ryszard Dworak (fot. lotnicze)
Marek Kozioł
Krzysztof Kapica - Nowiny